Pisanie książki może być niezwykle wyzwalającym i ciekawym etapem życia. Kiedy jednak nadchodzi czas wydania swojego dzieła, może pojawić się wiele niewiadomych. Podpowiadamy, co trzeba wiedzieć przed wydaniem książki i jak wybrać odpowiednią dla siebie opcję.
Od czego zacząć wydanie swojej książki?
Mając już ukończony rękopis, przychodzi czas na poszukanie wydawcy. Na tym etapie działań do wyboru jest kilka opcji i zależą one w dużej mierze od posiadanego budżetu. Jeśli go nie mamy i chcemy znaleźć wydawcę, który pokryje wszystkie koszty związane z procesem opracowania i przygotowania książki do druku, dobrą opcją będzie znalezienie odpowiedniego wydawnictwa i publikacja w modelu tradycyjnym. W tym przypadku ryzyko jest jednak duże, ponieważ rękopisy muszą przejść rygorystyczną selekcję. Z kolei mając dostępny budżet na wydanie swojej książki można wybierać spośród trzech pozostałych modeli wydawniczych: self-publishingu, vanity publishingu oraz wydawnictwa subsydiowanego. Istnieją między nimi istotne różnice, których trzeba mieć świadomość.
Dostępne w Polsce warianty wydawnicze
Obecnie autorzy w Polsce mają do wyboru aż cztery modele wydawnicze. Najbardziej znane jest wydawnictwo tradycyjne, w ramach którego wydawane są rękopisy, które przejdą surową selekcję w wydawnictwie. Jeśli rękopis zostanie zaakceptowany, wtedy wydawca publikuje książkę w zamian za licencję lub autorskie prawa majątkowe do utworu. W ramach takiej współpracy pokrywa wszystkie koszty i płaci autorowi tantiemy. Na publikację w tradycyjnym wariancie mogą liczyć tylko wybrani autorzy, na odpowiedź trzeba też zwykle zaczekać dłuższą chwilę. Wydawnictw jest jednak całkiem sporo na rynku, więc warto spróbować swoich sił w tym, które specjalizuje się w określonym, wybranym gatunku.
Vanity publishing
W tym modelu trzeba mieć budżet pozwalający na pokrycie kosztów za poszczególne elementy procesu wydawniczego oraz wprowadzenie książki do systemów dystrybucyjnych. Zajmuje się tym wydawnictwo oferujące publikacje w takim modelu. W zamian za pokrycie wszystkich kosztów autor może liczyć na wysoki procent od sprzedaży, ale trzeba mieć świadomość, że w modelu vanity wydawnictwu nie zależy na udanej sprzedaży, dlatego nie angażuje się w promocję książki. W modelu vanity publishing można wydać praktycznie każdą książkę.
Klasyczny self-publishing
Ten model wydawniczy wymaga posiadania budżetu oraz pełnego zaangażowania w cały proces wydawniczy, ponieważ autor sam jest w tym przypadku wydawcą. Musi więc pokryć wszystkie koszty wydania książki – pośrednie i bezpośrednie. Wysokość zysków w pełni wynika z jego działań. W modelu self-publishing można wydać każdą książkę, ale trzeba mieć wiedzę i zaufanych specjalistów, którzy wykonają korektę, skład, projekt okładki oraz wszystkie pozostałe działania, niezbędne do wydania książki na polskim rynku.
Wydanie subsydiowane
Subsydiacja łączy praktyki znane z wydawnictwa tradycyjnego i self-publishingu. Ten wariant wymaga wkładu autora, ale wydawnictwo, podobnie jak w tradycyjnym wariancie (na podstawie udzielonej mu licencji), publikuje, dystrybuuje oraz promuje książkę. W odróżnieniu od wydania vanity wydawca zarabia na sprzedaży książek i dzieli się zyskiem z autorem. Autorzy chcący wydać swoją książkę w modelu subsydiowanym, muszą przygotować się na selekcję prowadzoną przez wydawnictwo. Nie jest ona jednak tak rygorystyczna jak weryfikacja prowadzona przez wydawnictwa publikujące w modelu tradycyjnym. Wydanie subsydiowane oznacza też ogromną pomoc doświadczonych specjalistów. Początkujący autor ma więc duże wsparcie, a także, w razie sukcesu wydawniczego, szansę na tradycyjne wydanie. W takim modelu działa na przykład wydawnictwo Novae Res.
Czy trudno wydać książkę?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ „to zależy” od posiadanego budżetu, wiedzy i umiejętności. Z pewnością warto próbować. Wydawnictw na polskim rynku jest niemało i każdy może spróbować swoich sił.